Marius și Adrian* sunt oamenii ce au generat ideea, inițiativa și spiritul acestui proiect. Teatrul-lectură i-a fascinat dintotdeauna ca punct intermediar în actul de creație, ca moment de expresie incompletă și totuși atât de complexă. În 2015 au avut curajul să construiască prima ediție a Festivalului Dramalogue, primul festival de teatru-lectură din România. Și au avut succes. Astfel, în 2017 au decis că merită să o ia de la capăt. Dacă prima ediția a fost una în care textele folosite au aparținut dramaturgiei internaționale, a doua ediție a fost una legată de „acasă”, de experiențele bazate pe toleranță și diversitate, extrase din universul nostru, al românilor. Atmosfera a fost una caldă, cu zâmbete ce ascundeau înțelegere profundă, dar și cu râsete din tot sufletul. Discutăm cu Marius și Adrian despre ce a însemnat Dramalogue, ediția a II-a pentru ei.

Ce e Dramalogue pentru voi?
Marius: Dramalogue este o poveste care se dezvoltă continuu și mereu în direcții noi. Dramalogue înseamnă dialog, sinceritate, Dramalogue înseamnă frumusețea cuvântului, a limbajului simplu și liber.
Adrian: Este o experiență foarte frumoasă din toate perspectivele: actor, regizor și scenarist. Ediția asta mi-a plăcut și mai mult pentru că am avut texte românești care s-au jucat in librării, un spațiu foarte potrivit pentru astfel de eveniment.

Știm că două dintre textele din cadrul festivalului au fost scrise pe baza discuțiilor din cadrul unor ateliere, Nu pe gură și Bocanci. Cum ați descrie experiența acestor ateliere, pe care voi le-ați coordonat, alături de Daniela Rațiu?
Marius: Aș spune că a fost mai mult decât niște discuții. Cred că am reușit să creăm o atmosferă relaxantă, în care cei prezenți chiar au ajuns să se simtă creatori ai textului, ai momentului. Au ajuns să simtă acea responsabilitate proprie artistului.
Adrian: Am fost plăcut surprins să vad cât de multă inspirație au tinerii care au participat. M-au ajutat să-mi clarific ideile pe care le aveam și să le dezvolt într-un mod inedit.

Cum ați reușit să adunați textele prezentate în cadrul festivalului? Cum a fost recepționată această idee de către dramaturgi?
Marius: Bineînțeles că am pornit de la “canale” cunoscute, cercetând textele mai noi ale unor dramaturgi deja apreciați, iar apoi pentru a diversifica cât mai mult aria de selecție am căutat să ieșim din raza noastră de cunoștințe în materie de scriitori și să contactăm diverse “organisme” care lucrează cu dramaturgi tineri, cum ar fi Reactorul din Cluj, Facultăți de Teatru etc. Majoritatea dramaturgilor contactați au fost foarte deschiși de la început și chiar ne-au felicitat pentru demers.
Adrian: Am selectat împreună cu regizorii texte care să se încadreze foarte bine temei și cu care să empatizeze publicul. Texte foarte actuale, texte premiate, texte controversate, care au stârnit reactii. Toți dramaturgii au fost foarte deschiși și bucuroși că are loc un astfel de eveniment la noi în oraș.

Cum a reacționat publicul la acest tip de spectacol? Putem vorbi de o interacțiune mai profundă decât în cadrul unui spectacol complet?
Marius: Nu știu dacă mai profundă, dar cu siguranță o experiență mai deschisă, cred că publicul s-a simțit(și chiar a fost) mult mai aproape de actor. La un moment dat, uitai că participi la un spectacol lectură. Odată acceptată convenția, spectatorul intră în poveste și trăiește experiența natural ca în orice spectacol de teatru bine asumat și cred că tocmai aici este frumusețea. Avem nevoie de atât de puțin pentru o experiență autentică. În final, tot ce contează este implicarea și apartenența.

Cu ce e diferită această ediție de prima ediție a festivalului? Care este nota specifică?
Adrian: Anul acesta au fost texte românești. Spectacolele s-au jucat în librării ( Cartea de Nisip, La Două bufnițe, Cărturești) spații intime și frumoase unde publicul era foarte aproape de actor.

Cum se încadrează această inițiativă în contextul cultural al orașului? Care este viitorul acestui proiect?
Marius: Prin acest proiect cred că am reușit să creionăm un tablou destul de relevant pentru ceea ce înseamnă diversitatea artistică în Timișoara, iar viitorul acestui proiect sper să fie plin de consistență și întâlniri frumoase, repetate an de an. Mai sper ca această inițiativă să deschidă apetitul publicului spre textul dramatic și spre experimentul teatral, sper ca Dramalogue sa devină un curent..
Adrian: Nu știu cum se încadrează în contextul cultural. Ar trebui întrebați cei de la Capitala Culturala 2021. Sigur vom avea și ediția numărul 3.

*Marius Lupoian și Adrian Jivan, președintele, respectiv vicepreședintele Asociației Teatru pentru Tine